REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO

 

Munk Stomatologia

(„Regulamin”)

par. 1

  1. Regulamin organizacyjny ustanawiany jest dla podmiotu leczniczego Munk Stomatologia Jakub Munk, ul. Pawła Kołodzieja 8, 40-749 Katowice, NIP: 5521587140 („Podmiot Leczniczy”).
  2. Podmiot leczniczy działa w formie praktyki lekarskiej (jednoosobowej działalności gospodarczej).
  3. Podmiot Leczniczy działa na podstawie:
    1. powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
    2. wpisu do właściwego Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą;
  4. Siedzibą Podmiotu Leczniczego oraz miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest miasto Katowice (40-749), ul. Pawła Kołodzieja 8.
  5. Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniach i godzinach funkcjonowania Podmiotu Leczniczego. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub telefonicznie. W uzasadnionych przypadkach (np. stany nagłe, bólowe) Podmiot leczniczy może udzielić świadczenia poza kolejnością, po ustaleniu możliwości czasowych i dostępności personelu.
  6. Podstawowym celem działalności Podmiotu leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii zachowawczej, profilaktyki i leczenia chorób zębów i przyzębia oraz innych zabiegów i konsultacji wymagających interwencji lekarza dentysty.
  7. Podmiot leczniczy może świadczyć m.in. następujące usługi:
    1. profilaktyka,
    2. leczenie zachowawcze (wypełnienia, leczenie próchnicy),
    3. endodoncja (leczenie kanałowe),
    4. chirurgia stomatologiczna (ekstrakcje zębów itp.),
    5. periodontologia (leczenie chorób przyzębia),
    6. protetyka (protezy, korony, licówki),
    7. stomatologia estetyczna,
    8. inne usługi wynikające z posiadanych kwalifikacji i uprawnień lekarza dentysty.
  8. Świadczenia udzielane są w następujących rodzajach i zakresach:
    1. ambulatoryjne świadczenia stomatologiczne,
    2. diagnostyka w obrębie jamy ustnej,
    3. profilaktyka,
    4. leczenie zachowawcze,
    5. działania edukacyjne związane z higieną jamy ustnej.
  9. Świadczenia zdrowotne udzielane są w sposób zapewniający spełnienie wymagań prawnych odpowiednich dla poszczególnych świadczeń, z zachowaniem zasad deontologii zawodowej przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
  10. Podmiot Leczniczy funkcjonuje jako jednostka organizacyjna, w ramach której wyróżnia się:
    1. gabinety dentystyczne (pomieszczenia do wykonywania świadczeń lekarsko-dentystycznych),
    2. poczekalnię / rejestrację pacjentów,
    3. pracownię RTG,
    4. pomieszczenia pomocnicze (np. pomieszczenie socjalne, gospodarcze).
  11. Podmiot Leczniczy może zatrudniać / współpracować z personelem (np. lekarze dentyści, asystentki, higienistki, rejestratorki), według bieżących potrzeb i w zgodzie z przepisami prawa oraz wymaganiami co do kwalifikacji zawodowych.

 

par. 2

 

  1. Działalnością Podmiotu Leczniczego kieruje właściciel dr Jakub Munk („Właściciel”), który ponosi odpowiedzialność za całokształt funkcjonowania Podmiotu Leczniczego, w tym:
    1. organizację udzielania świadczeń zdrowotnych,
    2. prowadzenie polityki kadrowej,
    3. zapewnienie wysokiej jakości świadczeń,
    4. nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy,
    5. nadzór nad gospodarką lekami, materiałami medycznymi i wyrobami medycznymi,
    6. kontrolę i wprowadzanie procedur dotyczących ochrony danych osobowych (RODO).
  2. Właściciel może powierzyć w formie pisemnego upoważnienia część swoich zadań innym członkom personelu medycznego lub administracyjnego.
  3. Podmiot Leczniczy prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami, a nadzór nad jej prawidłowością sprawuje lekarz dentysta, wykonujący czynności lecznicze.

par. 3

  1. Pacjenci mają prawo do:
    1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej,
    2. poszanowania godności i intymności,
    3. informacji o swoim stanie zdrowia oraz planowanym leczeniu,
    4. ochrony danych i tajemnicy lekarskiej,
    5. wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie określonego świadczenia,
    6. dostępu do dokumentacji medycznej.
  2. Podmiot Leczniczy zapewnia realizację praw pacjenta, kierując się zasadą ochrony dobra pacjenta i poszanowania jego autonomii.
  3. Dokumentacja medyczna prowadzona jest w formie papierowej lub elektronicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami (w szczególności z rozporządzeniami Ministra Zdrowia).
  4. Podmiot Leczniczy zapewnia bezpieczeństwo i poufność przechowywanych danych, stosuje środki ochrony fizycznej oraz organizacyjnej (m.in. system haseł, ograniczony dostęp do pomieszczeń itp.).
  5. Dokumentacja medyczna jest udostępniana pacjentowi lub innym podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa.
  6. W przypadku konieczności poszerzenia diagnostyki lub konsultacji w innym zakresie medycznym, Podmiot Leczniczy może kierować pacjentów do właściwych placówek.
  7. Informacje w dokumentacji pacjenta (w tym wyniki badań) mogą być przekazywane innym podmiotom leczniczym wyłącznie na podstawie zgody pacjenta lub przepisów prawa.

par. 4

  1. Podmiot Leczniczy zaopatruje się w leki, wyroby medyczne i materiały stomatologiczne wyłącznie u podmiotów posiadających odpowiednie uprawnienia (hurtownie farmaceutyczne, dostawcy wyrobów medycznych).
  2. Leki i wyroby medyczne są przechowywane zgodnie z wymaganymi warunkami (m.in. temperaturą, wilgotnością), w przeznaczonych do tego pomieszczeniach lub szafach.
  3. Podmiot Leczniczy prowadzi ewidencję lub rejestr wyrobów i leków stosownie do skali działalności.
  4. Przed użyciem lub podaniem pacjentowi, personel medyczny sprawdza termin ważności i stan opakowania.
  5. Przeterminowane, uszkodzone lub wycofane z obrotu produkty są niezwłocznie usuwane z magazynu i utylizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.

par. 5

  1. Gabinet wprowadza wewnętrzne procedury / instrukcje dotyczące m.in.:
    1. zasad postępowania z pacjentem,
    2. dezynfekcji i sterylizacji narzędzi,
    3. postępowania w przypadku zakażeń i chorób zakaźnych,
    4. bezpieczeństwa i higieny pracy,
    5. ochrony danych osobowych (RODO).
  2. Personel jest zobowiązany do znajomości i przestrzegania tych procedur w bieżącej działalności.
  3. W ramach kontroli jakości, Właściciel Podmiotu Leczniczego lub wyznaczona osoba może przeprowadzać okresowe audyty wewnętrzne, w tym weryfikację poprawności prowadzenia dokumentacji medycznej i przestrzegania procedur.
  4. Wyniki audytów są omawiane z personelem, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wdrażane są środki korygujące.

par. 6

  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez Właściciela Podmiotu Leczniczego, o ile nie wskazano w nim innego terminu.
  2. Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej. Zmiany wchodzą w życie po ich zaakceptowaniu przez Właściciela i udostępnieniu personelowi oraz pacjentom (np. przez wywieszenie w poczekalni, opublikowanie na stronie internetowej).
  3. Regulamin jest dostępny w siedzibie Podmiotu Leczniczego w miejscu ogólnodostępnym dla pacjentów (np. w poczekalni) oraz, o ile to możliwe, na stronie internetowej Podmiotu Leczniczego.
  4. Personel jest zobowiązany do zapoznania się z Regulaminem przed rozpoczęciem pracy i do jego przestrzegania w ramach wykonywanych obowiązków.
  5. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o działalności leczniczej, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz inne obowiązujące przepisy prawa.
  6. Regulamin podlega okresowej weryfikacji, co najmniej raz na rok, w celu dostosowania do zmieniających się przepisów prawnych i potrzeb organizacyjnych Podmiotu Leczniczego.

 

 

 

___________________________________________

Data, podpis