REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
Munk Stomatologia
(„Regulamin”)
par. 1
- Regulamin organizacyjny ustanawiany jest dla podmiotu leczniczego Munk Stomatologia Jakub Munk, ul. Pawła Kołodzieja 8, 40-749 Katowice, NIP: 5521587140 („Podmiot Leczniczy”).
- Podmiot leczniczy działa w formie praktyki lekarskiej (jednoosobowej działalności gospodarczej).
- Podmiot Leczniczy działa na podstawie:
- powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
- wpisu do właściwego Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą;
- Siedzibą Podmiotu Leczniczego oraz miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest miasto Katowice (40-749), ul. Pawła Kołodzieja 8.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniach i godzinach funkcjonowania Podmiotu Leczniczego. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub telefonicznie. W uzasadnionych przypadkach (np. stany nagłe, bólowe) Podmiot leczniczy może udzielić świadczenia poza kolejnością, po ustaleniu możliwości czasowych i dostępności personelu.
- Podstawowym celem działalności Podmiotu leczniczego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii zachowawczej, profilaktyki i leczenia chorób zębów i przyzębia oraz innych zabiegów i konsultacji wymagających interwencji lekarza dentysty.
- Podmiot leczniczy może świadczyć m.in. następujące usługi:
- profilaktyka,
- leczenie zachowawcze (wypełnienia, leczenie próchnicy),
- endodoncja (leczenie kanałowe),
- chirurgia stomatologiczna (ekstrakcje zębów itp.),
- periodontologia (leczenie chorób przyzębia),
- protetyka (protezy, korony, licówki),
- stomatologia estetyczna,
- inne usługi wynikające z posiadanych kwalifikacji i uprawnień lekarza dentysty.
- Świadczenia udzielane są w następujących rodzajach i zakresach:
- ambulatoryjne świadczenia stomatologiczne,
- diagnostyka w obrębie jamy ustnej,
- profilaktyka,
- leczenie zachowawcze,
- działania edukacyjne związane z higieną jamy ustnej.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w sposób zapewniający spełnienie wymagań prawnych odpowiednich dla poszczególnych świadczeń, z zachowaniem zasad deontologii zawodowej przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
- Podmiot Leczniczy funkcjonuje jako jednostka organizacyjna, w ramach której wyróżnia się:
- gabinety dentystyczne (pomieszczenia do wykonywania świadczeń lekarsko-dentystycznych),
- poczekalnię / rejestrację pacjentów,
- pracownię RTG,
- pomieszczenia pomocnicze (np. pomieszczenie socjalne, gospodarcze).
- Podmiot Leczniczy może zatrudniać / współpracować z personelem (np. lekarze dentyści, asystentki, higienistki, rejestratorki), według bieżących potrzeb i w zgodzie z przepisami prawa oraz wymaganiami co do kwalifikacji zawodowych.
par. 2
- Działalnością Podmiotu Leczniczego kieruje właściciel dr Jakub Munk („Właściciel”), który ponosi odpowiedzialność za całokształt funkcjonowania Podmiotu Leczniczego, w tym:
- organizację udzielania świadczeń zdrowotnych,
- prowadzenie polityki kadrowej,
- zapewnienie wysokiej jakości świadczeń,
- nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy,
- nadzór nad gospodarką lekami, materiałami medycznymi i wyrobami medycznymi,
- kontrolę i wprowadzanie procedur dotyczących ochrony danych osobowych (RODO).
- Właściciel może powierzyć w formie pisemnego upoważnienia część swoich zadań innym członkom personelu medycznego lub administracyjnego.
- Podmiot Leczniczy prowadzi dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami, a nadzór nad jej prawidłowością sprawuje lekarz dentysta, wykonujący czynności lecznicze.
par. 3
- Pacjenci mają prawo do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających aktualnej wiedzy medycznej,
- poszanowania godności i intymności,
- informacji o swoim stanie zdrowia oraz planowanym leczeniu,
- ochrony danych i tajemnicy lekarskiej,
- wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie określonego świadczenia,
- dostępu do dokumentacji medycznej.
- Podmiot Leczniczy zapewnia realizację praw pacjenta, kierując się zasadą ochrony dobra pacjenta i poszanowania jego autonomii.
- Dokumentacja medyczna prowadzona jest w formie papierowej lub elektronicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami (w szczególności z rozporządzeniami Ministra Zdrowia).
- Podmiot Leczniczy zapewnia bezpieczeństwo i poufność przechowywanych danych, stosuje środki ochrony fizycznej oraz organizacyjnej (m.in. system haseł, ograniczony dostęp do pomieszczeń itp.).
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana pacjentowi lub innym podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa.
- W przypadku konieczności poszerzenia diagnostyki lub konsultacji w innym zakresie medycznym, Podmiot Leczniczy może kierować pacjentów do właściwych placówek.
- Informacje w dokumentacji pacjenta (w tym wyniki badań) mogą być przekazywane innym podmiotom leczniczym wyłącznie na podstawie zgody pacjenta lub przepisów prawa.
par. 4
- Podmiot Leczniczy zaopatruje się w leki, wyroby medyczne i materiały stomatologiczne wyłącznie u podmiotów posiadających odpowiednie uprawnienia (hurtownie farmaceutyczne, dostawcy wyrobów medycznych).
- Leki i wyroby medyczne są przechowywane zgodnie z wymaganymi warunkami (m.in. temperaturą, wilgotnością), w przeznaczonych do tego pomieszczeniach lub szafach.
- Podmiot Leczniczy prowadzi ewidencję lub rejestr wyrobów i leków stosownie do skali działalności.
- Przed użyciem lub podaniem pacjentowi, personel medyczny sprawdza termin ważności i stan opakowania.
- Przeterminowane, uszkodzone lub wycofane z obrotu produkty są niezwłocznie usuwane z magazynu i utylizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
par. 5
- Gabinet wprowadza wewnętrzne procedury / instrukcje dotyczące m.in.:
- zasad postępowania z pacjentem,
- dezynfekcji i sterylizacji narzędzi,
- postępowania w przypadku zakażeń i chorób zakaźnych,
- bezpieczeństwa i higieny pracy,
- ochrony danych osobowych (RODO).
- Personel jest zobowiązany do znajomości i przestrzegania tych procedur w bieżącej działalności.
- W ramach kontroli jakości, Właściciel Podmiotu Leczniczego lub wyznaczona osoba może przeprowadzać okresowe audyty wewnętrzne, w tym weryfikację poprawności prowadzenia dokumentacji medycznej i przestrzegania procedur.
- Wyniki audytów są omawiane z personelem, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wdrażane są środki korygujące.
par. 6
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez Właściciela Podmiotu Leczniczego, o ile nie wskazano w nim innego terminu.
- Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej. Zmiany wchodzą w życie po ich zaakceptowaniu przez Właściciela i udostępnieniu personelowi oraz pacjentom (np. przez wywieszenie w poczekalni, opublikowanie na stronie internetowej).
- Regulamin jest dostępny w siedzibie Podmiotu Leczniczego w miejscu ogólnodostępnym dla pacjentów (np. w poczekalni) oraz, o ile to możliwe, na stronie internetowej Podmiotu Leczniczego.
- Personel jest zobowiązany do zapoznania się z Regulaminem przed rozpoczęciem pracy i do jego przestrzegania w ramach wykonywanych obowiązków.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o działalności leczniczej, ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz inne obowiązujące przepisy prawa.
- Regulamin podlega okresowej weryfikacji, co najmniej raz na rok, w celu dostosowania do zmieniających się przepisów prawnych i potrzeb organizacyjnych Podmiotu Leczniczego.
___________________________________________
Data, podpis