STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Spis treści

Rozdział 1. Postanowienia wstępne;

Rozdział 2. Zatrudnienie;

Rozdział 3. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem;

Rozdział 4. Zachowania niedopuszczalne;

Rozdział 5. Zasady i procedura dotyczące interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji;

Rozdział 6. Aktualizacja standardów oraz zasady ich udostępniania;

Rozdział 7. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy;

Rozdział 8. Ochrona wizerunku małoletniego;

Rozdział 9. Postanowienia końcowe

 

Rozdział 1.

Postanowienia wstępne

  1. Standardy Ochrony Małoletnich w MUNK STOMATOLOGIA JAKUB MUNK; adres działalności: woj. śląskie, Pawła Kołodzieja 8, 40-749 Katowice, NIP: 552 158 7140, REGON: 241268954 (dalej: MUNK STOMATOLOGIA) zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Każdy członek personelu i kierownictwa jest zobowiązany do przestrzegania standardów.
  2. Na potrzeby Standardów Ochrony Małoletnich wprowadza się następujące definicje:
    1. krzywdzenie małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;
    2. małoletni – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;
    3. kierownictwo – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;
    4. personel – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Munk Stomatologia, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;
    5. standardy – należy przez to rozumień niniejszy dokument;
    6. zatrudnienie – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (w tym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej).

Rozdział 2.

Zatrudnienie

  1. Przed zatrudnieniem kogokolwiek, kto będzie udzielać lub uczestniczyć w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim, należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.
  2. Przed zatrudnieniem kogokolwiek, kto będzie udzielać lub uczestniczyć w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim, należy zobowiązać go do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  3. Przed zatrudnieniem cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wymienionych w pkt. 8 lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczemu uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.
  4. Zatrudnieniu w MUNK STOMATOLOGIA podlegają wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego, z którego wynika, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa w pkt. 8.
  5. Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami i złożenia oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1.
  6. Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz do roku (między 1 a 31 grudnia):
    1. dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, w celu weryfikacji czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, nie figuruje w tym rejestrze;
    2. odbiera oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w pkt 8 oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2.
  7. W przypadku otrzymaniu informacji o prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w pkt. 8, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi.
  8. W przypadku otrzymaniu informacji o skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w pkt. 8, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska.

 

Rozdział 3.

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem

  1. Członkowie personelu oraz kierownictwo:
    1. traktują małoletnich z szacunkiem, a także okazują zrozumienie dla ich problemów i potrzeb;
    2. zachowują w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość – wysłuchują go oraz dają możliwość wyrażenia własnej opinii;
    3. w miarę możliwości tłumaczą małoletniemu podejmowane czynności, starają się uzyskać akceptację na udzielane świadczenia zdrowotne oraz ;
    4. dbają o przestrzeganie praw małoletniego pacjenta;
    5. działają na rzecz dobra małoletniego;
    6. w ramach kontaktu z małoletnim pacjentem zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.
  2. Każda osoba zatrudniona, która ma świadomość, iż małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązana jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim.
  3. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać fizyczny kontakt z członkiem personelu w sposób mogący być uznany za niestosowny lub nieodpowiedni, personel podejmuje zdecydowane kroki. Wyjaśniają oni delikatnie, ale jasno, potrzebę utrzymania granic osobistej przestrzeni.
  4. Na badanie małoletniego pacjenta oraz wykonanie zabiegu konieczne jest uzyskanie zgody osoby uprawnionej zgodnie z obowiązującymi przepisami, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.
  5. Badanie małoletniego powinno zostać przeprowadzone w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu.
  6. Podczas badania/zabiegu należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań/zabiegu i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu/zabiegu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu.

Rozdział 4.

Zachowania niedopuszczalne

  1. Stosowania jakiejkolwiek formy przemocy wobec małoletnich (zarówno fizycznej, jak i psychicznej), polegającej przykładowo na stosowaniu agresywnego kontaktu, obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania jest niedopuszczalne.
  2. Dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać źle zinterpretowany lub wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną jest zabronione.
  3. Kontakt fizyczny z małoletnim musi zawsze być jawny, nie może być ukrywany, wynagradzany ani wynikać z przewagi władzy czy autorytetu.
  4. Nawiązywania bezpośredniego kontaktu z małoletnim bez udziału jego przedstawiciela ustawowego jest zabronione.
  5. Personel nie może nawiązywać kontaktów z nieletnim poza zakresem niezbędnym do udzielenia świadczeń zdrowotnych. W szczególności zabrania się zapraszania lub przyjmowania zaproszeń od nieletnich w mediach społecznościowych, na komunikatorach lub poprzez inne prywatne kanały komunikacji.

Rozdział 5.

Zasady i procedura dotyczące interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

  1. W przypadku dostrzeżenia lub powzięcia informacji o:
    1. sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa ma obowiązek natychmiast zareagować w celu powstrzymania niedozwolonych działań oraz zapewnienia bezpieczeństwa nieletniemu.;
    2. zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany zgłosić takie incydenty kierownikowi podmiotu leczniczego;
    3. naruszenia standardów – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń kierownikowi podmiotu leczniczego.
  2. Podejrzenie naruszenia standardów należy zgłaszać managerowi- Agnieszce Theiner.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie wyjaśnia zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie konieczne działania. Wszystkie podjęte kroki są przez kierownika szczegółowo dokumentowane.
  4. W przypadku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich kontaktów z małoletnimi do czasu pełnego wyjaśnienia sprawy.
  5. W przypadku zaobserwowania, że opiekun prawny małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne, rodzina wykazuje niewydolność wychowawczą, stosuje przemoc wobec małoletniego, toleruje jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzi małoletniego, należy podjąć odpowiednie działania dostosowane do sytuacji.
  6. W sytuacji opisanej w pkt. 29, w przypadku:
  7. ubóstwa – można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia finansowego oferowanego przez odpowiednie instytucje;
  8. zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania oraz lokalnych poradniach specjalistycznych;
  9. przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.
  10. W sytuacji, gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub stan psychofizyczny małoletniego, albo w inny sposób nie wspiera krzywdzonego małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny i kieruje go do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.
  11. W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego jest zagrożone, bądź istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.
  12. W obszarze dostępnym dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
  13. ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
  14. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
  15. Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Rozdział 6.

Aktualizacja standardów oraz zasady ich udostępniania

  1. Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz na dwa lata przeprowadza przegląd standardów, aby dostosować je do aktualnych potrzeb oraz zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny muszą być udokumentowane.
  2. Członkowie personelu, małoletni oraz ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi dotyczące standardów do kierownika podmiotu leczniczego.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego może weryfikować znajomość standardów wśród personelu oraz przeprowadzać szkolenia z zakresu standardów.
  4. Standardy są dokumentem powszechnie dostępnym.
  5. Standardy znajdują się w recepcji oraz na stronie internetowej podmiotu leczniczego.
  6. Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać kopię standardów dostępnych w recepcji do wglądu.
  7. Skrócona wersja standardów stanowi załącznik nr 3.

Rozdział 7.

Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

  1. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego opracowuje plan wsparcia dla małoletniego we współpracy z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel jest sprawcą krzywdzenia.
  2. O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i uwzględnia je w dalszych działaniach.

Rozdział 8.

Ochrona wizerunku małoletniego

  1. Upublicznienie wizerunku małoletniego wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego.
  2. W przypadku, gdy wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  3. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą monitoringu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym może być wykorzystany wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów. Na utrwalenie wizerunku małoletniego w ramach systemu monitoringu nie jest wymagana zgoda przedstawiciela ustawowego.

Rozdział 9.

 Postanowienia końcowe

  1. Standardy względem osób zatrudnionych mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.
  2. Standardy bądź ich zmiany wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  3. Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian standardów.
  4. Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wdrożenie, monitorowanie, przestrzeganie i ocenę realizacji standardów.
  5. Kierownik podmiotu leczniczego powierza zadania, o których mowa w pkt 51 managerowi- Agnieszce Theiner.
  6. Podmiot leczniczy zapewnia dostępu do sieci Internet.
  7. Dostęp do sieci Internet jest zabezpieczony hasłem oraz tak skonfigurowany, że uniemożliwia wchodzenie na strony:
    • o treści pornograficznej lub erotycznej;
    • przedstawiające obrazy przemocy lub okrucieństwa wobec innych ludzi lub zwierząt;
    • witryny hazardowe.

 

Załącznik nr 1

__________________, ________________________ r.

OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ ZE

STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH W  MUNK STOMATOLOGIA

Ja, niżej podpisany/a, oświadczam, że zapoznałem/am się ze Standardami Ochrony Małoletnich w MUNK STOMATOLOGIA oraz zobowiązuje się do ich stosowania i przestrzegania.

__________________________

Podpis

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

__________________, ________________________ r.

OŚWIADCZENIE

Ja, niżej podpisany, legitymująca/y się nr PESEL ____________________ oświadczam, że:

  • nie byłem skazany za przestępstwo lub przestępstwa określone w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
  • nie toczy się przeciwko mnie postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące przestępstw wskazanych w pkt 1).

____________________

Podpis

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

WERSJA SKRÓCONA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

MUNK STOMATOLOGIA

  1. Chcemy żebyś u nas czuł/czuła się dobrze i bezpiecznie.
  2. Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się niekomfortowo bądź dziwnie możesz to przekazać do managera- Agnieszki Theiner lub napisać na adres e-mail: a.theiner@munkstomatologia.
  3. Na badania/zabieg wchodzisz z mamą lub tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
  4. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci jakie działania będzie podejmował i dlaczego.
  5. Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko. Jest po to, żeby Ci pomóc.
  6. Informacja o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki niej lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
  7. Lekarzom, higienistkom i wszystkim osobom z naszej placówki możesz zadawać pytania.
  8. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  9. Cokolwiek złego dzieje się w Twoim życiu – nie jesteś sam. Poniżej podajemy całodobowe numery telefonówdo osób, którym możesz zaufać:
    • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002;
    • Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.
  10. Wi-fi jest u nas zabezpieczone hasłem, a niektóre strony nie są dostępne.